Monteverde 12-15 aug

16 augustus 2019 - Montezuma, Costa Rica

In vogelvlucht is het maar 25km ver van La Fortuna naar Monteverde maar door een stuwmeer en die bergen weer is het een flinke auto tocht van 3,5uur! We stoppen voor koffie met mooi uitzicht op het meer (en omdat Nel de auto heeft onder gekotst en Sien dat ook van plan is) en houden ook nog halt bij de Viento fresco watervallen. Hier worden Dries zijn offroad capaciteiten voor een eerste keer echt getest. Het zijn in totaal 5 watervallen waarvan er bij 2 ook kan gezwommen worden. We wandelen het pad naar beneden langs de cascades en Nel en Dries willen ook zwemmen waar het kan. Sien en ik passen want het is niet zo warm vandaag 😀. Het is een mooi plekje!! Vooral ook omdat er geen andere mensen zijn en wij deze plek helemaal voor onszelf hebben! We klimmen weer terug naar boven en rijden verder naar Monteverde wat alleen te bereiken is over onverharde weg! We  slapen 3 nachten in hotel Casa Madonna. Monteverde is bekend om zijn speciaal ecosysteem NL het Nevelwoud. De warme Caribische lucht botst hier tegen de koude bergen en condenseert. Er is hier dus 100procent vochtigheid wat een speciale vegetatie oplevert. Een tweede troef van Monteverde zijn de vele avontuurlijke activiteiten en daar beginnen we mee de eerste dag. We gaan een canopy tour doen. Dit is via ziplines, rappel en klimmen in de bomen het woud vanuit de hoogte bekijken. Het is super leuk maar geen foto's hiervan wegens praktisch te moeilijk tegelijk foto's te nemen en 100mboven te grond te hangen aan een touw ..  vervolgens hebben we ook nog een bezoek aan een boerderij gepland waar ze cacao, suikerriet en koffie telen. We leren waar de cacao vandaan komt, van de cacao vrucht waar de pit van gedroogd en gepeld wordt.. dit wisten wij nog niet. We lopen verder door een suikerriet en koffie plantage. We keren alles hierover en mogen daarna ook proeven! Een leuk en leerrijk bezoek voor iedereen!

De volgende dag worden we wakker met regen. We hebben een bezoek aan het Nevelwoud gepland en denken dat de regen wel gaat stoppen. We vertrekken dus naar het woud maar het blijft regenen. We trekken onze poncho's dan maar aan en korten de wandeling wat in want we willen dit woud echt zien! Het verschil met de andere wouden is dat er hier veel meer mos op de bomen groeit en meer varens, deze zijn hier trouwens reuze groot. Het blijft echter pijpestelen regenen.... Kletsnats en koud geven we het op en keren terug naar ons hotel voor een warme douche. Na de middag besluiten we een koffie te gaan drinken in de kolibrie tuin. Het is een cafeetje waar ze suikerwater ophangen zodat de kolibries je om de oren vliegen! En dat niet alleen ze blijken ook verdomd goede koffie te hebben! Het is echt super om de kolibries van zo dichtbij te kunnen bekijken! Toch nog een mooie afsluiter van Monteverde!

1. Ilse Van der Aelst:
    16 augustus 2019
    Waw weer super mooie, gekke maar echt geweldige foto's, TOP