Montezuma 15-19 aug

19 augustus 2019 - Montezuma, Costa Rica

Van Monteverde besluiten we naar Montezuma te gaan. Montezuma ligt aan de pacifische kust. En we geraken daar het snelst door de ferryboot te nemen. Dat is een hele onderneming, aangezien we nog altijd niet spaanstalig zijn en de medewerkers van de boot niet Engelstalig en we het systeem niet goed begrijpen...  Maar het is goed gekomen! Wij en onze auto zijn aan de overkant van het water geraakt! We lunchen onderweg en na weer een onverharde weg vol kuilen geraken we aan ons huisje! We gaan meteen op verkenning in Montezuma. Het is een dorpje van 2 straten groot met een ontspannen sfeer en verschillende restaurants. Op het strand komen we toevallig terecht bij een schildpadden hatchery gerund door vrijwilligers. Het doel daarvan is de schildpadden hier op het strand beschermen. Dit doen ze door de eieren die de schildpadden hier op het strand komen leggen op te graven en opnieuw te begraven op een beschermde plek (de zee spoelt het strand weg en wilde dieren maken de eieren kapot). Op deze beschermde plek op het strand waren wij dus toevallig terechtgekomen en net op het moment dat de kleine schildpadjes uit het nest opgegraven werden en terug naar de zee gaan!!! Prachtig om de zien hoe de baby schildpadjes hun weg naar de grote zee vinden! Super om te zien nadat we  aan de Caribische kust gezien hadden hoe de schildpadden hun eieren komen leggen en nu de baby schildpadjes zien! De volgende dag gaan we naar de watervallen van Montezuma. Volgens de reisboek gemakkelijk te bereiken via pad langs de rivier. In realiteit geen pad te zien wegens te veel water! Wel is er vriendelijke gids, Armando, te vinden langs het water die voorstelt met ons mee te gaan. We nemen het voorstel graag aan en gaan dus met Armando op pad naar de watervallen. Wij blij! En we geraken dan ook veilig bij de watervallen. Armando vertelt ons waar we kunnen zwemmen en brengt ons ook weer veilig terug! Het was een leuke trip die zonder Armando niet gelukt zou zijn. We eten een lekker gegrild viske voor lunch en spelen voor de rest van de dag op het strand. De volgende dag verhuizen we eerst naar een ander hotel. We vinden het niet zo leuk waar we waren en verhuizen naar een hotel midden in het dorp (el jardin). Nadat we onze bagage daar hebben afgezet vertrekken we richting nationaal park van Cabo blanco. Maar eerst ontbijten we nog onderweg. Het nationaal park is een secundair woud, hier staat de vegetatie dus verder uiteen en komt er meer licht door de bladeren. (De vorige parken waren allemaal primair woud) over 50 tot 100 jaar is dit woud ook helemaal dichtgegroeid en zal het ook primair woud zijn.... We wandelen de trail van 5km tot aan het strand! Het strand is echt prachtig! Alleen jammer dat we niet veel tijd hebben om er te blijven, het park sluit om 16u en ten laatste om 14u moeten we alweer vertrekken want we moeten die 5km ook weer terug wandelen en hebben daar 2u voor nodig (berg op en berg af).  Als we terug zijn springen we meteen het zwembad van onze nieuwe hotel in, we zijn allemaal moe van de lange tocht. De volgende dag willen Nel en Sien paardrijden... En ja hoor een paar uur later zitten we allemaal op een paard. We rijden met gids op en langs het strand naar een watervalletje. Het is een leuke tocht. Nel is helemaal in haar element op dat paard, Sien heeft een beetje schrik als het paard de berg afloopt over de rotsen..  maar we geraken allemaal heelhuids terug. We spelen nog wat aan het strand en krijgen als extraatje nog een walvis te zien in volle glorie! dan is het alweer tijd om de terugreis te plannen. Morgen terug met de auto op de ferry, nog 1 nachtje slapen in de buurt van de luchthaven.